طراحی فست فود

در طراحی فست فود و دکوراسیون داخلی فست فود عناصر و فاکتورهای مهمی وجود دارند که بااهمیت هستند. از شکل و فرم صندلی‌ها تا رنگ دیوارها و نورپردازی آن‌ها می‌تواند بر میزان جذب مشتری و حس آرامش آن‌ها تأثیرگذار باشد و اگر به‌درستی اجرا نشود ممکن است مشتری پس از یک‌بار تجربه استفاده از رستوران، دیگر حاضر به آمدن به آنجا نباشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی عوامل مهم در طراحی فست فود که شامل طراحی داخلی فست فود و تجهیزات فست فود می‌شود بپردازیم.

آشنایی با طراحی فست فود

طراحی فست فود با طراحی رستوران متفاوت است و در طراحی فست فود باید طرح کلی به شکلی انجام شود که حس سرعت و داشتن عجله به مشتری القا شود، زیرا فست فودها محلی هستند که در آن‌ها غذاهای سریع در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. به دلیل محدود بودن فضای اغلب فست فودها نیز باید طراحی به شکلی باشد که مشتری‌ها را تشویق به خارج شدن سریع‌تر پس از صرف غذا کند؛ اما نقطه مقابل فست فودها رستوران‌ها هستند که باید طوری طراحی شوند که حس آرامش را به مشتریان القاء کنند که احساس کنند ساعت‌ها برای صرف غذا فرصت دارند.

یک طراح دکوراسیون داخلی فست فود موقع طراحی، از فرم ظاهری و رنگ دیوارها گرفته تا شکل و جنس میز و صندلی‌ها را باید در نظر داشته باشد و در نظر گرفتن کوچک‌ترین نکات می‌تواند با توجه به‌دقت و خلاقیت طراح در طراحی دکوراسیون فست فود مؤثر باشد. در طراحی فست فود همچنین برعکس رستوران باید گنجایش و سرعت بیشتر را در نظر داشت. طراحان و معماران خبره در زمینه طراحی داخلی فست فود، تمامی این نکات و ریزه‌کاری‌ها را در نظر دارند تا بتوانند بهترین طراحی را انجام دهند که در ادامه به این موارد بیشتر خواهیم پرداخت.

اصول طراحی دکوراسیون فست فود

  • طراحی دکوراسیون بر مبنای سبک‌های صنعتی، مدرن و پست‌مدرن
  • انتخاب تم مناسب برای دکوراسیون داخلی بر اساس خدمات قابل‌ارائه
  • استفاده از ایده‌های خلاق در طراحی نمای خارجی و هماهنگی آن با طراحی داخلی
  • به‌کارگیری رنگ‌های مناسب فست فود
  • استفاده از تم خاص و منحصربه‌فرد برای طراحی داخلی
  • جاگذاری مناسب برای آشپزخانه، پیشخوان، سالن پذیرایی، صندوق، پذیرش و سرویس بهداشتی
  • انتخاب لوازم و تزئینات متناسب با تم
  • انتخاب نوع نورپردازی و لزوم داشتن خلاقیت در انتخاب آن
  • انتخاب کف‌پوش مناسب و هماهنگ با تم دکوراسیون داخلی فست فود
  • طراحی سقف بر اساس تم طراحی داخلی و خلاقیت در به‌کارگیری المان‌های مناسب
  • رعایت کردن استانداردهای موردنیاز در طراحی فست فود
  • به وجود آوردن احساس آرامش و شادابی در طراحی داخلی فست فود
  • انتخاب مبلمان مناسب با توجه به تم و سبک طراحی و چیدمان مناسب آن‌ها
  • استفاده ترکیبی از میز و صندلی در کنار کاناپه و مبلمان راحتی با به‌کارگیری از ایده‌های خلاقانه و مناسب با تم
  • به‌کارگیری مواد اصلی به شکل امروزی و مدرن و ترکیب کردن آن‌ها با یکدیگر در طراحی فست فود
  • استفاده از دیوارکوب‌ها و ترکیب آن‌ها با ساختار فضا بسته به نوع سبک طراحی دکوراسیون فست فود
  • به‌کارگیری کاغذدیواری، کاشی‌هایی با طرح‌های متنوع، قفسه‌های دیواری و ترکیب رنگ‌های متناسب با نوع طراحی فست فود
  • استفاده از آجر، چوب و بتون در طراحی دیوارها

مهم‌ترین نکات طراحی فست فود

در زمینه طراحی داخلی فست فود دو نکته مهم وجود دارد که اولین موضوع مفهوم و ایده در نظر گرفته‌شده برای طراحی فست فود است؛ یعنی بدانیم که فست فود موردنظر قصد رساندن چه مفهومی را به مشتریان خود دارد. این موضوع بسیار مهم است که مفهومی پخته و فکر شده پشت ایده طراحی فست فود قرارگرفته باشد چون این امر به اجرای درست و در راستای هدف طراحی فست فود کمک شایانی می‌کند.

نکته دوم نحوه طراحی سرویس‌دهی به مشتریان و محل ورود و خروج مشتریان است. یک طراح دکوراسیون فست فود باید از نحوه ورود مشتریان به فست فود و مراحل سفارش غذا اطلاع کافی داشته باشد، از اینکه چند نفر قرار است در آن مکان به مشتریان خدمت کنند نیز مطلع باشد، به‌طوری‌که این موارد و موارد متعدد دیگر را در طراحی داخلی فست فود در نظر داشته باشد. به‌عنوان‌مثال طراح باید چیدمان و طراحی فضا را به‌گونه‌ای انجام دهد که ورود و خروج مشتریان بدون مزاحمت برای کسانی که نشسته‌اند انجام گیرد و کارکنان فست فود نیز بدون ایجاد مزاحمت برای مشتریان بتوانند به آن‌ها سرویس مناسب را بدهند. چراکه مهم‌تر از طراحی لوکس و مجلل یک رستوران یا فست فود، کیفیت ارائه سرویس به مشتریان است. درنتیجه برای طراح دکوراسیون فست فود فرقی نمی‌کند که طراحی یک رستوران یا فست فود کوچک را انجام می‌دهد، بلکه باید همه نکات و جزئیات ریز را در طراحی فست فود در نظر داشته باشد و اعمال کند.

عناصر روان‌شناختی در طراحی دکوراسیون فست فود

یکی از عوامل تأثیرگذار در طراحی فست فود از منظر روانشناسی، نورپردازی محیط فست فود است. به‌طورکلی نور بکار گرفته‌شده در فست فود می‌تواند برعکس رستوران به‌صورت مستقیم و زیاد باشد. همچنین راحتی و شکل ظاهری میز و صندلی‌ها در طراحی فست فود نیز به‌عنوان عنصری مهم در روانشناسی محسوب می‌شود. در فست فودها نیازی به استفاده از صندلی‌های بسیار راحت و لوکس نیست و دلیل آن این است که مشتریان بعد از صرف غذا زودتر فست فود را ترک کنند.

رنگ بکار رفته در طراحی فست فود نیز نقش مهمی در روحیات مشتریان دارد، به‌طوری‌که در انتخاب رنگ و هماهنگی آن با نور فضای داخلی باید دقت و خلاقیت بیشتری بکار برد.

انواع دکور در طراحی فست فود

یکی از سبک‌های رایج در طراحی فست فود، طراحی مدرن است که در آن محیطی کاملاً ساده و درعین‌حال مدرن به وجود میاید و مشتریان در فضایی شاد و آرام و در روشنایی کامل به‌صرف غذا می‌پردازند. از دیگر انواع دکوراسیون فست فود می‌توان به سبک پست‌مدرن و سبک صنعتی اشاره کرد که اغلب فست فودها از سبک مدرن و پست‌مدرن در طراحی فست فود ها استفاده می‌کنند.

درواقع مواد و رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید سبک دکور شما را مشخص می‌کند که برای بهتر شدن طراحی می‌توان از موادی همچون چوب و آجر استفاده کرد. برای به اشتها درآوردن مشتری نیز می‌توان از رنگ‌های آتشین همچون نارنجی و قرمز در طراحی فست فود استفاده کرد. در طراحی دکور سبک‌های صنعتی به طراحی سقف مکان موردنظر توجه ویژه‌ای می‌شود و ازاین‌رو برای پیاده‌سازی چنین سبک‌هایی باید از حرفه‌ای‌های این رشته استفاده کرد. برای طراحی دکوراسیون فست فود نیز می‌توان سلیقه‌ای هم عمل کرد اما باید دقت کرد هماهنگی دکور در طراحی فست فود به هم نخورد. انتخاب محل قرارگیری سالن غذاخوری، آشپزخانه، پیشخوان و سرویس بهداشتی نیز از موارد مهمی است که حتماً باید توسط معماران متخصص طراحی شوند.

طراحی ایده آل دکور فست فود

همان‌طور که قبلاً گفته شد طراحی فست فود با طراحی رستوران متفاوت است و در طراحی فست فود باید از رنگ‌های شاد استفاده شود. برای طراحی فست فود ایدئال، می‌توان از دیوار پوش‌ها و پارتیشن‌های فانتزی برای به وجود آوردن تنوع نیز استفاده کرد، زیرا این عناصر در جذب مشتری تأثیرگذار هستند. همچنین چیدمان مبلمان نیز باید اصولی و مناسب فست فود باشد، مبلمانی که در طراحی فست فود استفاده می‌شود باید از جنس پلاستیک، فلز یا چوب و راحت باشد. همچنین می‌توان در طراحی دکوراسیون فست فود از ترکیب صندلی و کاناپه نیز استفاده کرد.

استفاده از وسایل دکوری و تزئینی جالب و همچنین به‌کارگیری لامپ‌های مدرن برای روشنایی محیط می‌تواند به زیبا ساختن محیط فست فود کمک کند. دیوارها و میز سرو غذا نیز می‌توانند با وسایل تزئینی طراحی شوند تا اشتهای مشتری را باز کند. منوی غذای خوب و جذاب نیز می‌تواند در بهتر شدن طراحی فست فود مؤثر باشد، به‌طوری‌که هرچه تنوع منو بیشتر باشد تعداد مشتری‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

طراحی فست فود برای محیط‌های کوچک

با طراحی فست فود اصولی، حتی اگر مکان موردنظر کوچک باشد می‌توان دکوراسیونی جذاب و حرفه‌ای به وجود آورد که مشتریان را جذب خود کند. استفاده از رنگ‌ها و نورپردازی‌های مناسب از عوامل مؤثر در طراحی دکوراسیون فست فود هستند، به صورتی که با انتخاب اصولی می‌توان فضای داخلی محل موردنظر را بزرگ‌تر از متراژ واقعی نشان داد.

در طراحی دکوراسیون داخلی فست فود بهتر است از رنگ‌های اشتهاآور و شاد همچون رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز استفاده شود. استفاده از رنگ‌های مات در طراحی فست فود مناسب‌تر هستند، اما اگر قصد استفاده از رنگ‌های روشن دارید می‌توانید از آن‌ها در کنار رنگ‌های اصلی استفاده کنید. طیف رنگ‌های تیره و یا ترکیب سبز تیره با دیگر رنگ‌های تیره و خنثی نیز می‌تواند ترکیب ایده آلی باشد. همچنین بهتر است رنگ‌های بنفش و آبی که باعث کم شدن اشتهای مشتری‌ها می‌شود در طراحی بکار برده نشود.

روانشناسی رنگ و طراحی فست فود

روانشناسی رنگ در طراحی فست فود و رستوران، یکی از مهم ترین مواردی است که باید در نظر گرفت. حتی تم رنگی که برای تجهیزات فست فود انتخاب می کنیم، نکته اصلی و عامل اولیه جذب مشتری می باشد. این رنگ ها باید به گونه ای انتخاب شوند که با دکوراسیون و حتی منو همخوانی داشته و علاوه بر آن، ذهن مشتری را به سمت آرامش و ثبت خاطره راهنمایی کند. این گونه است که یک فست فود می تواند خود را در ذهن مشتری ثبت کند و دلیلی برای بازگشت مشتری به رستوران باشد.

تاثیر نورپردازی در طراحی فست فود

در کنار رنگ آمیزی و طرح های خلاقانه و خاص که نظر مشتری را به خود جلب می کند, نورپردازی صحیح و مناسب محیط و چیدمان مبلمان یکی از موارد تاثیرگذار در طراحی فست فود و خرید تجهیزات فست فود می باشد. در صورت رعایت این دو نکته کلیدی مشتری در کمال آرامش و آسودگی غذای خود را میل می کند. نور مناسب یعنی تمامی المان های طراحی شده به خوبی در معرض دید قرار گرفته شود ، باید دقت کنیم ذهن مشتری درگیر یک نقطه خاص نباشد.

بهتر است چیدمان مبلمان در فست فود ، به گونه ای باشد که در وهله اول هر گروه مشتری فضای اختصاصی خود را داشته باشد و در عین حال از کل فضای سرویس دهی به مشتری بهترین استفاده صورت پذیرد تا بتوان به بالا ترین سطح بازدهی دست یافت. اگر هنگام طراحی و تجهیز فست فود، دو موضوع نور پردازی و چیدمان مبلمان را با دقت انجام دهیم یقینا مشتری در هنگام میل یک وعده غذایی نور کافی و حریم شخصی استاندارد را تجربه خواهد کرد.

هزینه‌های راه‌اندازی فست فود

برای برآورد هزینه‌های فست فود در ابتدا باید بدانید که این هزینه شامل چه مواردی می‌شود و اولویت با چه چیزهایی است. انتخاب محل راه‌اندازی فست فود از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هم بخش زیادی از سرمایه را به خود اختصاص می‌دهد و هم اگر در محل مناسبی راه‌اندازی شود می‌تواند سود بیشتر در زمان کمتری را نصیب شما کند. اگر قصد اجاره ملک موردنظر را دارید توصیه به قراردادهای بالای 3 سال می‌شود تا در صورت موفق شدن کسب‌وکار با مالک دچار مشکل نشوید. بعد از برآورد هزینه مکان موردنظر نوبت به هزینه تجهیزات و لوازم موردنیاز پخت، نگهداری و سرو غذا می‌رسد که باید بر اساس بودجه موردنظر خود از انواع مختلف موجود در بازار انتخاب نمایید.

هزینه طراحی فست فود نیز که نقش بسزایی در جذب مشتری دارد را نیز باید به موارد بالا اضافه کنید. اگر بودجه محدودی دارید اولویت‌بندی گزینه مناسبی است، به‌طوری‌که ظاهر سالن را نسبت به آشپزخانه در اولویت قرار دهید. برای دکوراسیون سالن نیز می‌توانید از مواد ارزان‌تر و ترکیب آن‌ها با رنگ‌های مناسب استفاده کنید تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. هزینه‌های دیگری نیز همچون هزینه پرسنل و بازاریابی نیز وجود دارند که برای آن‌ها نیز باید برنامه‌ریزی کنید.

تجهیزات فست فود

تجهیزات اصلی موردنیاز فست فود که در طراحی فست فود باید در نظر گرفته شود شامل موارد زیر است:

این روزها، راه اندازی و تجهیز فست فود مخاطبان بسیاری پیدا کرده است. به همین منظور خیلی از افراد به دنبال چگونگی طراحی فست فود و فراهم آوردن تجهیزات آن هستند. امروزه مخاطبان بازار مدرن، با پدیده ای روبرو هستند که شاید بتوان آن را «بحران انتخاب» نامید. به این معنا که در ازاء تقاضای مشتری، عرضه ای بسیار متفاوت، گوناگون، رنگارنگ و منتوع وجود دارد. اینجاست که در میابیم «متفاوت بودن» ، کلید موفقیت یک کسب و کار نوپاست. اما متفاوت بودن، به سادگی ایجاد نمی شود، بلکه ساعت ها تلاش و فکر هدفمند پشت آن نشسته است.

هنگامی که از طراحی و تجهیز فست فود سخن می گوییم، لیست رقبا موجود در بازار سر به فلک میکشد. به همین دلیل باید تمامی فاکتورهای تاثیر گذار در طراحی و تجهیزات فست فود آن، در کار رعایت شود. عوامل زیادی در طراحی فست فود استاندارد تاثیر می گذراند؛ از جمله این عوامل می توان به انتخاب رنگ ها، چیدمان مبلمان داخلی، نور پردازی و حتی انتخاب تجهیزات این فضا اشاره کرد.

لزوم استفاده از تجهیزات فست فود مناسب

در پایان، مهم ترین بخش یک فست فود موفق غذای خوب و زمان سرویس دهی مقبول و مناسب است. به همین دلیل انتخاب صحیح تجهیزات فست فود از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که با تجهیزات مناسب می توانید بهترین کیفیت غذا را در کمترین زمان ممکن برای مشتری فراهم کند.

اگر بتوانیم همه این عوامل را در کنار یک دیگر داشته باشیم میتوانیم این پروژه را یک پتانسیل موفقیت در آینده دانست.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم شما را با طراحی فست فود و نکات مهم مرتبط با آن آشنا کرده باشیم. نکاتی که برای راه‌اندازی فست فود مهم و اساسی هستند و قبل از راه‌اندازی فست فود به دانستن آن‌ها نیاز دارید.

گروه دیناافتخار دارد در طول سالیان متمادی بزرگ ترین پروژه های طراحی فست فود و تجهیز آن را در تهران و شهرستان ها اجرا بنماید و در این رشته پر مخاطب تجربیات گرانبهایی دارد.

پروژه‌های بیشتر گروه دینا را اینجا ببینید

محصولات دینا

یخچال فروشگاهی و فریزر فروشگاهی

قفسه فروشگاهی

ترولی، سبد و چرخ خرید فروشگاهی

سردخانه صنعتی و یونیت کندانسور