طراحی سوپرمارکت

طراحی سوپرمارکت و راه اندازی هایپرمارکت با بهترین تجهیزات

سوپرمارکت از جمله شاغازه­ هایی است که همه ما برای تهیه مایحتاج روزانه ناگزیر به مراجعه به آن‌ها هستیم. حتماً شما هم تاکنون از سوپرمارکت­های زیادی خرید کرده­ اید و تنوع زیادی را هم بین آن‌ها مشاهده کرده ­اید. معمولاً در هر محله و خیابان چندین سوپرمارکت وجود دارد و این‌که شما از کدام خرید کنید تا حد زیادی به طراحی سوپرمارکت ، تجهیزات سوپرمارکت ، قیمت و جور بودن اجناس آن بستگی دارد. طراحی سوپرمارکت نیز امروزه مانند هر مکان دیگری از اصول و معماری خاصی تبعیت می­کند که بخشی از آن سلیقه ­ای و بخشی دیگر الزامی است. بسته به نوع مغازه ­ای که شما قرار است راه ­اندازی کنید، طراحی آن نیز متفاوت می­شود؛ مثلاً ممکن است شما مغازه کوچکی داشته باشید و در این حالت باید از نکات لازم برای طراحی سوپرمارکت کوچک بهره ببرید، یا ممکن است شما برنامه راه‌اندازی یک فروشگاه بزرگ یا هایپرمارکت را در سر بپرورانید. در این حالت تجهیزات سوپرمارکت ، دکوراسیون مغازه و در کل طراحی دکور مغازه شما کاملاً متفاوت از طراحی سوپرمارکت کوچک است.

طراحی هایپرمارکت تأثیر زیادی در افزایش مشتریان و میزان فروش شما دارد. پس برای افزایش درآمد خود باید نکات اصولی و لازم برای طراحی سوپرمارکت و دکوراسیون سوپرمارکت را در نظر بگیرید. در این مقاله ما شما را با انواع طراحی سوپرمارکت از طراحی سوپرمارکت کوچک تا طراحی سوپرمارکت مدرن آشنا می­کنیم.

محصولات دینا

یخچال فروشگاهی و فریزر فروشگاهی

قفسه فروشگاهی

ترولی، سبد و چرخ خرید فروشگاهی

سردخانه صنعتی و یونیت کندانسور

همه آنچه باید برای طراحی هایپرمارکت خود بدانید!

طرح کلی سوپرمارکت

شما برای راه­اندازی سوپرمارکت خود ابتدا باید یک طرح کلی از نحوه تقسیم‌بندی فضاها و نوع چیدمان را با توجه به محصولاتی که قرار است در معرض فروش بگذارید و متراژ مغازه خود ترسیم کنید. سپس به جزئیات بپردازید.

انواع محصولات ارائه‌شده

نکته بعدی در طراحی سوپرمارکت، انتخاب نوع محصولات ارائه‌شده است. سوپرمارکت­های کوچک اغلب مواد غذایی و مایحتاج اولیه را به فروش می­رسانند، درحالی‌که هایپرمارکت­ ها یا فروشگاه­ های بزرگ، ممکن از انواع مواد غذایی تا لوازم الکترونیک، پوشاک و لوازم‌التحریر را نیز در خود جای دهند. بسته به محصولاتی که قرار است در سوپرمارکت خود به فروش برسانید، طراحی آن نیز می­تواند تغییر کند.

تجهیزات سوپرمارکت

هر سوپرمارکتی، برای ارائه خدمات و محصولات خود نیاز به تجهیزاتی دارد. انواع تجهیزات سوپرمارکت بسته به نوع محصولاتی که قرار است در آن ارائه شود متفاوت است، اما برخی از تجهیزات بین تمام سوپرمارکت­ها مشترک هستند. مثلاً همه سوپرمارکت­ها نیاز به تعدادی ویترین، قفسه، میز، صندوق فروش، یخچال و … دارند. حال بسته به سلیقه شما و اندازه مغازه، طراحی تجهیزات سوپرمارکت می­تواند متفاوت باشد. مثلاً ممکن است شما بخواهید در سوپرمارکت خود انواع گوشت را نیز ارائه دهید، در این حالت شما به یخچال­های ویترینی نیاز دارید.

طراحی دکور مغازه

نکته بعدی در راه اندازی هر سوپرمارکتی، طراحی دکور مغازه است. عوامل مختلفی ازجمله فضای در دسترس، نوع محصولات ارائه‌شده، هزینه پیش‌بینی‌شده و … در طراحی دکور مغازه شما مؤثرند. اولین نکته­ای که باید در طراحی دکور مغازه در نظر داشته باشید، توجه به رنگ کف و دیوارهاست. معمولاً رنگ­های تیره برای فضاهای کوچک مناسب نیستند. اگر مغازه شما کوچک است می­توانید با استفاده از رنگ­های روشن، آن را دل‌بازتر نشان دهید. همچنین استفاده از کف­پوش­ هایی به رنگ چوب می­تواند جلوه­ای طبیعی و چشم­نواز در چشم مشتریان شما ایجاد کند.

مورد بعدی که در دکوراسیون سوپرمارکت بسیار حائز اهمیت است، استفاده از قفسه ­ها، میزها و مصنوعات زیبا و جادار است. شما می­توانید با طراحی نام مغازه خود روی این مصنوعات یا کمی نورپردازی، جلوه آن‌ها را دوچندان کنید و درواقع نوعی تبلیغ مغازه شما نیز هست. در انتخاب رنگ این دسته از دکوراسیون سوپرمارکت نیز باید بسیار دقت کنید. معمولاً رنگ­های گرم مانند قرمز در بخش مواد غذایی توجه بیشتری را به خود جلب می­کنند. گاهی استفاده از رنگ­های آرامش­بخشی مانند سبز به شما کمک می­کند تا مشتریان خود را زمان بیشتری در سوپرمارکت خود نگه‌دارید و از این طریق فروش خود را افزایش دهید.

جنس دکوراسیون سوپرمارکت عامل بعدی است که در طراحی سوپرمارکت خود باید به آن توجه کنید. قفسه­ ها و میزها در جنس ­های مختلف چوبی، فلزی، ام دی اف و … ساخته می­شوند. البته با توجه به ظاهر زیباتر و تنوع مدل­ها، امروزه استفاده از قفسه­های چوبی یا ام دی اف در طراحی دکور مغازه مرسوم­تر از گذشته است. به دلیل قیمت بالای قفسه­های چوبی، معمولاً استفاده از آن‌ها در سوپرمارکت­ها محدودتر است. البته گاهی برخی از مغازه ­داران از ترکیب دو یا چند جنس در طراحی دکور مغازه خود استفاده می­کنند. قفسه­ های ام دی اف، همچنین تنوع رنگی بیشتری دارند و شما می­توانید با انتخاب رنگ­های مختلف، زیبایی دکوراسیون مغازه خود را دوچندان کنید. قفسه­ های ام دی اف اغلب سبک­تر از انواع فلزی هستند و همین ویژگی تأثیر زیادی در دکوراسیون سوپرمارکت شما دارد، از طرفی جابجایی آن نیز راحت ­تر است.

نورپردازی یکی دیگر از اصول اصلی طراحی دکور مغازه و طراحی سوپرمارکت است. اگر همه اجزای دکوراسیون سوپرمارکت شما مناسب باشند اما نور کافی برای مشاهده آن‌ها نباشد، بازهم شما در جذب مشتری شکست می­خورید. امروزه در طراحی سوپرمارکت­ها از انواع لامپ­ها و نورپردازی­ها استفاده می­شود. گاهی برای جدا کردن محیط بخش­های مختلف یک سوپرمارکت، از نورپردازی­های رنگی استفاده می­شود که این امر در جلب‌توجه مشتریان بسیار مؤثر است.

چیدمان محصولات در طراحی سوپرمارکت

بعد از آماده کردن دکوراسیون سوپرمارکت و تهیه انواع تجهیزات آن، نوبت به چیدمان محصولات در سوپرمارکت می­رسد. در علم بازاریابی و فروش نکاتی برای چیدمان محصولات شما وجود دارد که با بهره­گیری از آن‌ها می­توانید فروش مغازه خود را دوچندان کنید.

اولین نکته در چیدمان محصولات قرار دادن محصولات موردنیاز روزمره مشتریان، مثل انواع شیر و لبنیات در انتهای مغازه است؛ زیرا مشتریان برای تهیه این محصولات باید تا انتهای مغازه شما بروند و این کار کمک می­کند تا سایر محصولات شمارا هم مشاهده کنند.

معمولاً در طراحی سوپرمارکت و طراحی دکور مغازه، طول قفسه­ ها را طوری طراحی می­کنند که از قد مشتریان بسیار بلندتر یا کوتاه­تر نباشد. همچنین شگرد دیگر برای افزایش محصولات گران­قیمت­ تر، قرار دادن آن‌ها در قفسه­ های هم‌سطح با چشم مشتریان است؛ زیرا قرار گرفتن این محصولات در این بخش از دکوراسیون مغازه، سبب جلب‌توجه بیشتر مشتریان می­شود. درحالی‌که قرار دادن وسایل ارزان­تر در طبقات بالاتر یا پایین­تر، تأثیر زیادی درفروش آن‌ها ندارد.

نکته بعدی قرار دادن سبزی‌ها و میوه­ های تازه است. اغلب افراد در طراحی دکور مغازه خود محلی در انتهای سوپرمارکت، برای این دسته از مواد غذایی قرار می­دهند تا مشتریان را به دیدن سایر محصولات خود ترغیب کنند.

عامل بعدی در طراحی سوپرمارکت و چیدمان آن، قرار دادن محصولاتی از یک دسته در کنار هم است. مثلاً شما می­توانید شوینده­ ها و لوازم بهداشتی را در قفسه­ هایی کنار هم قرار دهید. درعین‌حال این کار را برای چیدن سایر مواد غذایی مانند روغن­ ها، نوشیدنی­­ ها و … نیز در دکوراسیون مغازه خود انجام دهید.

معمولاً در طراحی سوپرمارکت، تنقلات را در نزدیکی صندوق فروش قرار می­دهند. این کار موجب افزایش توجه مشتریان و همچنین افزایش فروش شما می­شود. نحوه دکوراسیون مغازه شما و چیدمان این تنقلات نقش مهمی در افزایش فروش مغازه شما دارد.

طراحی سوپرمارکت تخصص ماست! برای مشاهده نمونه کارها به صفحه گالری تصاویر بروید:

چند مدل طراحی سوپرمارکت

طراحی سوپرمارکت کوچک

همیشه طراحی سوپرمارکت کوچک بسیار سخت­تر از انواع هایپرمارکت است؛ زیرا فضای در دسترس شما بسیار کمتر است و به دلیل تنوع بالای محصولات شما باید بتوانید خوب آن‌ها را در دکوراسیون مغازه خود جای دهید. برای طراحی سوپرمارکت کوچک در بین انواع طراحی سوپرمارکت ، شما می­توانید با استفاده از قفسه­ های بیشتر، تمام محصولات خود را در دسترس مشتری قرار دهید. گاهی استفاده از برخی قفسه ­های متحرک یا آویزها در دکوراسیون مغازه، به افزایش فضای در دسترس شما کمک شایانی می­کند.

نورپردازی نیز در طراحی سوپرمارکت کوچک مانند انواع دیگر حائز اهمیت است. معمولاً در طراحی سوپرمارکت کوچک، با تغییر نورپردازی، توجه مشتریان را به محصولات مختلف جلب می­کنند.

گاهی در طراحی سوپرمارکت کوچک، برخی از استندها و تنقلات را در بیرون مغازه قرار می­دهند. این­ کار هم به خلوت شدن دکوراسیون سوپرمارکت شما کمک می­کند و هم فروش شمارا می­تواند افزایش دهد.

طراحی سوپرمارکت مدرن

امروزه با توسعه طراحی داخلی، طراحی سوپرمارکت مدرن بسیار بیشتر از گذشته در بین انواع طراحی سوپرمارکت مورد توجه مغازه ­داران قرارگرفته است. تجهیزات سوپرمارکتهای مدرن نیز با سوپرمارکت­ های عادی متفاوت است. استفاده از رنگ­ها و مدل­ های متفاوت و غیرمتداول بسیار در انتخاب تجهیزات سوپرمارکت و طراحی سوپرمارکت مدرن مؤثر است. نورپردازی عامل مهم دیگر در طراحی سوپرمارکت مدرن است. معمولاً با استفاده از آویزها و لامپ­ های مختلف و تغییراتی که در دکوراسیون مغازه و سقف ایجاد می­کنند، جلوه زیبایی به دکور مغازه شما می­بخشند.

در طراحی سوپرمارکت مدرن از رنگ ­های متنوع­ تری استفاده می­شود. گاهی قرار دادن دو رنگ متضاد مانند سفید و مشکی در دکوراسیون مغازه شما در طراحی سوپرمارکت مدرن، چشم­ ها را خیره می­کند.

محصولات ارائه‌شده در سوپرمارکت ­های مدرن نیز اغلب فانتزی تر از سایر سوپرمارکت­ ها هستند. همچنین چیدمان آن‌ها نیز متفاوت است. پس در طراحی سوپرمارکت مدرن خود، حتماً به انتخاب نوع محصولات و چیدمان آن‌ها توجه کنید.

طراحی سوپرمارکت امروزه نقش مهمی در جذب مشتری و افزایش فروش شما دارد. اگر می­خواهید کسب‌ و کار موفقی داشته باشید حتماً باید به نکات مهمی که در طراحی سوپرمارکت باید اجرا شوند، توجه کنید. انواع مختلفی از طراحی سوپرمارکت ، مانند طراحی سوپرمارکت کوچک، طراحی هایپرمارکت، طراحی سوپرمارکت مدرن و … وجود دارد که هرکدام از سبک­ های مختلفی پیروی می­کنند. بسته به محل قرارگیری مغازه و سلیقه خود می­توانید از انواع طراحی سوپرمارکت بهره ببرید.

انتخاب تجهیزات سوپرمارکت و بهره­ گیری از انواع مدل­ های طراحی سوپرمارکت، سبب افزایش توجه مشتریان به مغازه شما می­شود. شما می­توانید برای طراحی سوپرمارکت خود از انواع رنگ­ ها و تجهیزات مختلف در دکوراسیون مغازه خود کمک بگیرید. مشاوره و کمک گرفتن از طراحان داخلی در طراحی سوپرمارکت شما و رونق کسب‌وکار شما تأثیر بسزایی دارد.

نمونه پروژه های طراحی سوپرمارکت

پروژه‌های بیشتر گروه دینا را اینجا ببینید