یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر رفتار مشتریان و الگوی خرید آن ها، طراحی فروشگاه است. طراحی فروشگاه باید به گونه ای باشد که از لحظه ورود مشتری به محیط فروشگاه ذهن او را درگیر خرید کند.

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته٬ اکثریت افراد به صورت کاملا ناخودآگاه٬ زمانی که وارد فروشگاهی می شوید، تمام تلاش خود را می کنید تا پول کمتری خرج کنید؛ در مقابل فروشندگان سعی دارند تا شما را به خرید بیشتر ترغیب کنند.

طراحی هایپرمارکت و سوپرمارکت

از اصلی ترین قسمت های فروشگاه که باعث جذب مشتری و جلب توجه آن می شود٬ ویترین فروشگاه و یا وروردی فروشگاه است.

طراحی فروشگاه اگر به شکل اصولی و درست انجام شود می تواند باعث جذب مشتری و در نتیجه افزایش فروش شود. اصل اولیه در طراحی فروشگاه، حداکثر استفاده بهینه از فضای موجود است.

عوامل موثر در طراحی فروشگاه

در طراحی فروشگاه های بزرگ مانند هایپرمارکت ها، در قسمت ورودی فروشگاه و نزدیک به درب، با قرار دادن گل های خوشبو، میوه و سبزیجات تازه و نان تازه، حس بویایی مشتریان را تحریک می کنند.

همچنین مشتری با دیدن گل های زیبا به محض ورود به فروشگاه احساس خوشایندی داشته و میل به خرید در او بیشتر می شود. پیچیدن بوی نان تازه پخته شده در فضا باعث می شود مشتریان احساس گرسنگی کرده و در نتیجه خرید بیشتری انجام دهند.

طراحی هایپرمارکت

در طراحی فروشگاه دقت کنید قفسه های فروشگاهی را به گونه ای قرار دهید تا مسیر مشخصی برای حرکت مشتریان در فروشگاه ایجاد شود تا مشتری به صورت کاملا ناخودآگاه در مسیری که شما از قبل ایجاد کرده اید حرکت کند.

فاصله بین قفسه ها باید مناسب باشد تا مشتریان بتوانند همراه با چرخ خرید به راحتی و آزادانه در راهروهای فروشگاه حرکت کنند و احساس خوشایندی از بودن در فروشگاه داشته باشند.

تاثیر نورپردازی در طراحی فروشگاه

یکی از مهمترین ویژگی های ظاهری فروشگاه خرده فروشی که تاثیر مستقیم بر میزان فروش و بهبود فضای فروشگاه خرده فروشی دارد، روشنایی و نور پردازی محیط داخلی فروشگاه است. توجه به نورپردازی در طراحی فروشگاه تاثیر مستقیمی بر روح و روان مشتریان داشته و بیش از آنچه تصور کنید بر تجربه مشتریان از خرید اثر گذارند، همچنین نقش انکار ناپذیری در طراحی فضایی زیبا و چشم نواز دارد که منجر به افزایش فروش می شود.

طراحی سوپرمارکت - تجهیز سوپرمارکت - طراحی هایپرمارکت - تجهیز هایپر مارکت

اولین و با اهمیت ترین نقش نور پردازی در فروشگاه ها، جذب مشتری و ترغیب مشتری به خرید است و باعث می شود مشتری زمان بیشتری را در فروشگاه سپری کند.

اهمیت نورپردازی فضای تجاری اغلب توسط صاحبان فروشگاه ها و طراحان دکوراسیون نادیده گرفته می شود و فقط تعداد کمی از فروشندگان به آن توجه می کنند. هدف اصلی از نور پردازی در محیط های داخلی روشن نمودن فضا جهت سهولت در رویت و تردد در فروشگاه برای مشتریان و پرسنل، همچنین ایجاد حس امنیت در مشتریان است.