راه اندازی بوتیک کیک و شیرینی به مجموعه متنوعی از شیرینی ها وکیک ها مانند کوکی ، براونی ، تارت ، کاپ کیک ، انواع پای ، چیز کیک ، مافین ، کیک بار ، اسلایس های کلاسیک ، انواع دسرها و رولت ها که با سبک و سلیقه جدید همخوانی دارد بوتیک کیک و شیرینی میگویند.

این کسب‌وکار مانند بقیه به چندین شاخه مختلف تقسیم نمی‌شود. در واقع، تقسیم‌بندی در خود محل اتفاق می‌افتد. یک بوتیک کیک و شیرینی می‌تواند به دو بخش تقسیم شود: فروشگاهی و کارگاهی.

بخش کارگاهی که در یک محیط بسته و بهداشتی انجام می‌شود، خود بوتیک اقدام به تولید انواع شیرینی مخصوص به خود را می‌کند. حالا این کارگاه می‌تواند پشت مغازه باشد یا دورتر و هر روز با استفاده از وانت و غیره شیرینی‌های تازه را انتقال دهد.

 بوتیک کیک و شیرینی چیست؟

به مجموعه متنوعی از شیرینی ها وکیک ها مانند کوکی ، براونی ، تارت ، کاپ کیک ، انواع پای ، چیز کیک ، مافین ، کیک بار ، اسلایس های کلاسیک ، انواع دسرها و رولت ها که با سبک و سلیقه جدید همخوانی دارد بوتیک کیک و شیرینی میگویند.

برای راه اندازی یک بوتیک کیک و شیرینی داشتن تجهیزات کاربردی و امکانات چند منظوره در محیط های کوچک را فراموش نکنید. این تجهیزات اغلب مرتبط با آماده سازی انواع کیک و شیرینی و دسر ها، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مورد نیاز برای پخت و نگهداری انواع کیک و شیرینی می باشد.

این کسب‌وکار مانند بقیه به چندین شاخه مختلف تقسیم نمی‌شود. در واقع، تقسیم‌بندی در خود محل اتفاق می‌افتد. یک بوتیک کیک و شیرینی می‌تواند به دو بخش تقسیم شود: فروشگاهی و کارگاهی.

بخش کارگاهی که در یک محیط بسته و بهداشتی انجام می‌شود، خود بوتیک اقدام به تولید انواع شیرینی مخصوص به خود را می‌کند. حالا این کارگاه می‌تواند پشت مغازه باشد یا دورتر و هر روز با استفاده از وانت و غیره شیرینی‌های تازه را انتقال دهد.

مشخصه های اصلی بوتیک کیک و شیرینی چیست؟

  • انتخاب بهترین مواد اولیه
  • بالا بودن کیفیت محصولات
  • تازه و به روز بودن محصولات مشخصه تمام شیرینی ها و کیک های بوتیک است.

مزایای بوتیک کیک و شیرینی

از مزایای بوتیک کیک و شیرینی میتوان گفت که در آن شیرینی و کیک هایی عرضه میشود که به مراتب خوشمزه تر و سالم تر از شیرینی های دیگر است.

چرا کیک ها و شیرینی های بوتیک ها نسبت به قنادی ها سالم تر است؟

به این دلیل که در ۹۹ درصد قنادی ها شیرینی هایی که به فروش نرفته و یک هفته از ماندنشان در یخچال گذشته، دوباره به قسمت پخت مرجوع میشوند و پس از خمیر شدن و استفاده از نگهدارنده های شیمیایی دوباره ازشون برای شیرینی تازه بهره برداری میشود.

اما شیرینی وکیک های بوتیک چون به تعداد کمتری عرضه میشوند اغلب اوقات تمام ان فروخته میشود و به مرحله بازیابی نمیرسند.

البته شما در کافه قنادی ها یک تیر و دو نشان هم میزنید، ممکنه از یک شیرینی که میل کردید و خوشتان امده است میتوانید بصورت کیلویی هم سفارش بدید و با خودتان به منزل ببرید. که این مورد در قنادی ها امکان پذیر نیست.

همچنین در بوتیک کیک وشیرینی میتوانیدعلاوه بر شیرینی، انواع بستنی و یا دسر های مختلف هم سفارش بدید.

در بوتیک کیک و شیرینی هم میتوانید شیرینی دانه ای سفارش دهید و هم کیلویی، یعنی شما قبلش از کیفیت و طعم شیرینی مطمن میشوید وسپس کیلویی سفارش میدهید و به خانه مییبرید.

نمونه طراحی بوتیک کیک و شیرینی در تهران توسط گروه دینا

مهم ترین عوامل کلیدی در موفقیت بوتیک کیک وشیرینی

  • داشتن دانش درباره انواع دسر
  • شناخت انواع کیک و شیرینی
  • توانایی ترکیب و ارائه ترکیبات دسر و کیک و شیرینی ها
  • داشتن دکوراسیونی متناسب با این ترکیبات
  • داشتن پرسنل آموزش دیده و حرفه ای
  • داشتن تجهیزات مناسب قنادی

از مهم ترین عوامل کلیدی در موفقیت بوتیک کیک وشیرینی شما هستند.

تفاوت قنادی و شیرینی فروشی با بوتیک کیک و شیرینی چیست؟

برای شناخت بیشتر ماهیت قنادی و شیرینی فروشی ، می‌توانیم قنادی ‌ها را به سه دسته تقسیم کنیم:

کارگاه‌های قنادی

دستۀ اول کارگاه‌های قنادی یا قنادی های کارگاهی هستند که فقط کار تولید انواع شیرینی‌ها را انجام می‌دهند ولی بخش فروش ندارند.

این دسته از قنادی ها محصولات خود را به صورت عمده به سایر شیرینی‌ فروشی‌ها یا شهرهای دیگر می‌فرستند. فضای داخلی این کارگاه‌ها اختصاصی است و فقط پرسنل تولید در آنجا مشغول به کارند و معمولاً مردم عادی اجازۀ ورود به این مکان‌ها را ندارند.

قنادی‌های فروشگاهی

دستۀ دوم قنادی‌های فروشگاهی یا فروشگاه‌های شیرینی فروشی هستند که همۀ ما به خوبی آنها را می‌شناسیم و از کودکی، خاطرات بسیار شیرینی در آنها داشته‌ایم! این فروشگاه‌ها ویترین‌هایی پر از انواع شیرینی‌ها و دسرها و کیک‌ها دارند و در کنار این محصولات، انواع شکلات و لوازم مختلف تولد و جشن نیز به فروش می‌رسند. این نوع از قنادی‌ها می‌توانند خودشان کارگاه اختصاصی برای تولید داشته باشند یا شیرینی‌هایشان را از کارگاه‌های دیگر بیاورند.

کافه قنادی یا بوتیک شیرینی

دستۀ سوم از بقیۀ انواع قنادی‌ها جدیدتر هستند و در برخی از شهرها و خیابان‌ها حضور دارند. به این دسته از شیرینی فروشی‌ها کافه قنادی یا بوتیک شیرینی می‌گویند.

این دسته از قنادی‌ها شبیه به کافه‌ها میزهایی برای سِرو شیرینی و قهوه یا چای دارند و مشتریان علاوه بر خرید انواع دسر و شیرینی، امکان نشستن در همان مکان و خوردن شیرینی‌ها را با یک فنجان چای یا قهوه دارند.

مزیت راه اندازی قنادی و بوتیک کیک چیست؟

از قدیم تا هم اکنون، شیرینی فروشی ها همواره جزو محبوب‌ترین کسب و کارهای خوراکی در ایران بوده‌اند. بجز انواع جشن‌ها و عروسی و نوروز و عیدهای مذهبی، در مراسم عزا و اندوه هم شیرینی ها جزو جدا نشدنی هر دورهمی هستن.

قنادی سودآوری زیاد و بازگشت سرمایۀ سریعی دارد. البته میزان این سودآوری بستگی زیادی به کیفیت و تنوع و زیبایی محصولات و استقبال مشتریان از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های آن فروشگاه دارد.

درست است که قنادی کاری حساس‌تر و با سیستمی متفاوت‌تر از کترینگ یا رستوران است و باید پرسنل بسیار حرفه‌ای در این بیزنس فعالیت کنند، اما میزان سودآوری در آن نیز بیشتر است.

لیست تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی شیرینی فروشی و قنادی

دستگاه خمیر گیر دستگاه‌های خمیر گیر یا خمیر کن قنادی به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات نانوایی و قنادی صنعتی بهترین دستگاه برای ترکیب یکنواخت و یکدست آرد با سایر مواد اولیه‌ی برای پخت شیرینی هستند.
میکسر قنادی میکسرهای قنادی به عنوان یکی از ضروری‌ترین تجهیزات قنادی و شیرینی پزی برای ترکیب مواد اولیه‌ی روان کیک و شیرینی از جمله تخم مرغ، شیر و شکر است.
دستگاه میکسر ضربدری دستگاه میکسر ضربدری برای هم زدن مواد پودری
دستگاه میکسر مارپیچی دستگاه میکسر مارپیچی با سرعت پایین برای مخلوط کردن مواد غذایی چسبنده
دستگاه میکسر سیمی دستگاه میکسر سیمی جهت مخلوط کردن مایعات، تخم مرغ و خمیر شیرینی که برای مصارف گوناگون طراحی شده و قابل تهیه هستند.
فر قنادی فرهای قنادی مخصوص پخت انواع کیک و شیرینی بوده و در ابعاد و با ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند. این دستگاه‌های قادر هستند علاوه بر کیک و شیرینی، بیسکویت، کلوچه و نان‌های شیرین و فانتزی را با بهترین کیفیت تولید کنند.
فر شیرینی پزی فرهای شیرینی پزی صنعتی از ورق‌های استنلس استیل و گالوانیزه ساخته شده و قابل شست‌وشو هستند پس با استفاده از آن‌ها انواع مختلف شیرینی را به صورت کاملا بهداشتی و ایمنی می‌‌توان تهیه کرد.
فر کیک پزی فر کیک یکی از پرکاربردترین فرهای قنادی برای پخت انواع مختلف کیک است.
دستگاه قیف زن قیف زنی خمیر، لازمه‌ی درست کردن بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها مانند شیرینی نارگیلی و شیرینی برنجی است. با قیف زنی خمیر این شیرینی‌ها، خمیرها در اندازه‌های یکسان روی سینی فر ریخته شده و سپس برای پخت داخل فر قرار می‌گیرند.
دستگاه گل خامه زن قنادی‌ها با استفاده از دستگاه گل خامه زن بافت خامه را به دلخواه خود فشرده و یا حجیم کرده و با درست کردن خامه قنادی توسط آن، انواع مختلف شیرینی و کیک را آماده می‌کنند.
دستگاه چانه گیر برای تهیه‌ی بسیاری از شیرینی‌ها پس از درست کردن خمیر شیرینی و ورز دادن آن با استفاده از دستگاه خمیر گیر، باید آن‌ها را چانه گیری کرده و به قسمت‌های مساوی با وزن‌‌های برابر تقسیم کرد. انجام این کار به شکل دستی مشکلاتی از جمله یکدست نبودن چانه‌ها با وزن تقریبی را به دنبال دارد که می‌تواند در نهایت کیفیت محصول نهایی را کاهش دهد. به همین دلیل امروزه از دستگاه‌های چانه گیر برای تهیه‌ی چانه‌های خمیر شیرینی به شکل هم اندازه با وزن مساوی در تجهیزات قنادی و شیرینی پزی استفاده می‌شود
دستگاه خمیر پهن کن پس از چانه گیری خمیر نوبت به پهن کردن آن‌ها می‌رسد. برای درست کردن انواع مختلف شیرینی مانند باقلوا و یا شیرینی ناپلئونی، باید خمیر آن‌ها را با ضخامت بسیار نازک پهن کرد. از آن جا که نحوه‌ی پهن کردن خمیر شیرینی و ضخامت آن در کیفیت نهایی محصول بسیار تاثیر گذار است، امروزه به جای وردنه و استفاده از دست، از دستگاه‌های خمیر پهن کن در تجهیزات قنادی و شیرینی پزی استفاده می‌شود.
وردنه زن وردنه زن در دو مدل نواردار (با تسمه برزنتی) و بدون نوار تولید می‌شود و قادر است در هر ساعت ۷۵۰ عدد چانه‌ی آماده شده را برای پخت شیرینی پهن کند.
دستگاه الک آرد با الک کردن آرد توسط این دستگاه و هوادهی نه تنها سرعت فرایند تخمیر خمیر شیرینی افزایش می‌یابد، بلکه در کیفیت شیرینی نیز موثر بوده و سبب ماندگاری بیشتر آن می‌شود.
دستگاه رول کن این دستگاه برای فرم دهی خمیر برای تهیه‌ی انواع نان فانتزی و نان شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت دستگاه رول کن تا ۱۲۰ عدد در ثانیه به طول ۶۰ سانتی متر می‌باشد.
دستگاه دونات زنی و پخت پیراشکی این دستگاه وسیله‌ای است برای پخت انواع مختلف پیراشکی که قادر است ۱۶۰ عدد پیراشکی و دونات را در ساعت تولید کند. در کنار این دستگاه می‌توان دستگاهی با سیستم گرم‌ کن به نام گرمخانه‌ی پیراشکی را نیز تهیه کرد تا بتوان پیراشکی و دونات را داغ و تازه به مشتری تحویل داد.
کانتر گرم قنادی این دستگاه با تعداد بنماری‌های مختلف از جمله ۲ لگنه جهت گرم نگه داشتن سس شکلات مورد نیاز برای کیک و شیرینی در تجهیزات قنادی و شیرینی پزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه را در دو مدل برقی و گازی می‌توان تهیه کرد.
وارمر شکلات آب کن وارمر ذوب شکلات دستگاهی برقی است که برای آب کردن شکلات مورد نیاز در قنادی‌ها و شیرینی پزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این دستگاه شکلات مایع همیشه در دسترس بوده و می‌توان در موارد مختلف از آن استفاده کرد. تعداد بنماری‌ها و لگن‌های این دستگاه را می‌توانید بر اساس حجم کاری خود سفارش دهید.
تجهیزات فروشگاه دکوراسیون – استند – قفسه ها – یخچال – فریزر – صندوق و سیستم حسابداری – امنیت فروشگاه – میز پیشخوان و نیمکت انتظار

 سرمایه اولیه راه اندازی شیرینی فروشی به طور قطع تابع موارد زیر است

  • مکان انتخابی جهت شروع شیرینی فروشی
  • تجهیزات و لوازم قنادی که استفاده می کنید
  • بازار هدفی که انتخاب می کنید
  • حجم فعالیت شما
  • نوسانات قیمت مواد اولیه قنادی
  • نوسانات قیمت ابزار کار قنادی و تجهیزات شیرینی فروشی