در بخش قبل به برخی از روش های تعیین استراتژی قیمت گذاری اشاره کردیم. در این مقاله به ساير سياست‌ های قيمت‌ گذاری كه در طراحی فروشگاه رايج هستند مي‌ پردازيم:

قيمت‌گذاری رقابتی

اغلب گزینه‌ های زیادی برای مشتریان در دسترس است تا بهترین كالا را با مناسب‌ ترین قیمت از فروشگاه، هایپرمارکت یا سوپرمارکت خریداری كنند. خرده‌ فروشانی كه قصد دارند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند باید سعی كنند بهترین خدمت‌ رسانی به مشتریان را برای دستیابی آن ها به با كیفیت‌ ترین كالا با پایین‌ ترین قیمت در مقایسه با دیگران ارائه كنند. نگاه تیزبین و محاسبه‌گر مشتریان را هیچ گاه نباید نادیده گرفت. قیمت‌ گذاری روی كالاها به نرخی پایین‌ تر از نرخ رقابتی بازار به این معناست كه شما كالاهایتان را به قیمتی پایین‌تر از قیمتی كه رقبایتان درج كرده‌اند می‌ فروشید. این استراتژی قیمت گذاری زمانی تأثیر بیشتری خواهد داشت كه خرده‌ فروش، همگام با كاهش قیمت‌ ها، بتواند هزینه‌ هایش را نیز كاهش دهد و در كنار آن، سیاست‌ های بازاریابی را متناسب با قیمت‌ هایش اجرا كند.

یخچال فروشگاهی

قیمت‌ گذاری اختصاصی (ویژه) به معنی قیمت‌ گذاری بالاتر از قیمت رقابتی بازار است و زمانی برای خرده‌ فروش اولویت می شود كه محل و موقعیت فروشگاه، خاص و منحصر به‌ فرد بودن آن یا خدمات ویژه ای كه به مشتریانش ارائه می‌ دهد ایجاب كند كه قیمت‌ هایی كه روی كالاهایش درج می کند، بالاتر از رقمی باشد كه رقیب‌ هایش روی كالاهای فروشگاهشان درج می‌ كنند. با وجود این كه قیمت‌ گذاری بالاتر از نرخ عرف بازار رقابتی، می‌ تواند به ضرر فروشگاه خرده‌ فروشی باشد اما در مورد فروشگاه‌ هایی كه كالاهای خاص، با كیفیت و متمایز عرضه می‌ كند، قانون متفاوتی حاكم است، چرا كه به دلیل ویژگی‌ های خاص این فروشگاه‌ ها، قیمت‌ های بالاتر روی كالاها، نوعی امتیاز و عاملی برای موفقیت آن هاست.

قیمت‌ گذاری بر اساس نكات روانشناختی

وقتی در فروشگاه و یا هایپرمارکت قیمت‌ ها بر اساس معیارها و ترفندهای روانشناختی تعیین می‌ شوند، مشتری با مشاهده این قیمت‌ ها، آن ها را منصفانه و مناسب تلقی می‌ كند. یكی از رایج‌ترین و پركاربردترین روش ها، استفاده از اعداد فرد در انتهای رقم قیمت‌ هاست: 5، 7 و 9. این قانون می‌ گوید كه وقتی مشتریان با برچسب قیمتی مانند 9 دلار و 95 سنت روبرو می‌ شوند، در اغلب مواقع، ترجیح می‌ دهند آن را به سمت 9 دلار گرد كنند، نه 10 دلار.

طراحی هایپر مارکت

سایر روش‌های قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری دوبل كه به معنای دو برابر كردن قیمت خرید تمام‌ شده كالا و درج آن به عنوان قیمت فروش است، زمانی در فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی رواج داشت اما امروزه قیمت تمام‌ شده برخی كالاها آنقدر با گذشته متفاوت شده كه با توجه به تنوع محصولات و قدرت خرید مشتریان، دیگر نمی‌ توان دو برابر قیمت خرید را به عنوان قیمت فروش لحاظ نمود.

فروشگاه

قیمت‌گذاری چندتایی

گاهی برخی فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی از روش قیمت‌ گذاری چندتایی استفاده می‌ كنند كه در آن، چند كالا را در یك بسته فروش ویژه به قیمت مناسبی (مثلاً 10هزار تومان) عرضه می‌ كنند. این نوع سیاست قیمت‌ گذاری مخصوص جشنواره‌ ها و فروش های ویژه است كه هر از گاهی در فروشگاه‌ ها برگزار می‌ شوند. تحقیقات نشان می‌ دهند كه مشتریان هنگامی كه با این بسته‌ های چند كالایی با قیمت مناسب مواجه می‌ شوند، به میزان بیشتری خرید می‌ كنند.

هایپرمارکت

قیمت‌گذاری تخفیفی

سیاستی رایج در فرآیند فروش در فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی است كه می‌ تواند فروش‌ های تخفیفی مناسبتی، فروش تخفیفی فصلی، تخفیفات دوره‌ای، بن‌ های خرید، كارت تخفیف به مشتریان دائمی و … را شامل شود.

سوپرمارکت

هر یك از این ترفندها و سیاست‌ های قیمت‌ گذاری در جای خود مؤثر و كاربردی هستند و هرگز نمی‌ توان آن ها را بدون محاسبه و بررسی، برای هر سوپرمارکت و یا فروشگاهی توصیه نمود. تنها مدیران و صاحبان فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی هستند كه بسته به موقعیت مكانی و محلی و نوع مشتریان و نوع كالاهایی كه عرضه می‌ كنند و بر اساس اهدافی كه برای خود ترسیم كرده‌ اند می‌ توانند مناسب‌ ترین سیاست قیمت‌ گذاری را برای فروشگاه خود تعیین كنند. مهمترین نكته در انتخاب سیاست قیمت‌ گذاری این است كه قیمتی كه بر روی كالا درج می‌ شود، در عین حال كه باید برای مشتری ترغیب‌ كننده باشد، باید سود كافی برای پرداخت هزینه‌ های جاری فروشگاه و درآمد پرسنل را نیز تأمین كند. در غیر این صورت، فروشگاه متضرر و ادامه فعالیت آن ناممكن خواهد شد.