همه ما كم و بيش حساسيت‌ هاي خاص خود را داريم و مسائلي وجود دارند كه ناراحت يا عصبانيمان مي‌كنند. گاهي مسئله‌اي كه توي ذوق يك مشتري مي‌زند، براي مشتري ديگر، مسئله‌اي پيش‌ پا افتاده و عادي است. ما به عنوان صاحبان يا مديران فروشگاه‌هاي خرده‌ فروشي، به هر دليلي، حتي اگر يك مشتري را از دست داديم، نبايد به سادگي از كنار آن بگذريم. تميز و مرتب نگه داشتن فروشگاه، هم بسيار بي ‌دردسر و كم‌ زحمت است و هم بسيار كم ‌هزينه، اما چنين فروشگاهي، براي مشتري بسيار جذاب و خوشايند است و فضا را براي جذب مشتری مناسبت می‌کند. به اطراف فضاي فروشگاهتان نگاه كنيد. اگر هر يك از موارد زير در آن به چشم مي‌ خورد، اين بدين معناست كه شما به احتمال زياد داريد مشتريان خود را از دست مي‌ دهيد :

سرويس بهداشتي كثيف

سرويس بهداشتي كثيف در فضاهاي فروشگاهي به حدي براي مشتريان آزاردهنده است كه آن را در ابتداي فهرستمان آورديم. سرويس‌هاي بهداشتي، چه براي استفاده عموم باشند و چه فقط براي استفاده پرسنل فروشگاه، در هر صورت هميشه بايد تر و تميز باشند. توجه داشته باشيد كه در سرويس بهداشتي فروشگاهتان، صابون، دستمال توالت به ميزان كافي و سطل زباله در دسترس باشد و بطور روزانه نظافت شود.

اتاق پرو كثيف و نامرتب

اين نكته درباره فروشگاه‌هاي پوشاك مورد توجه است. هميشه مراقب باشيد كه پس از هر بار استفاده مشتريان از اتاق پرو، به آن سر بزنيد و چنانچه برچسب قيمت، برچسب مارك پوشاك، نايلون، كارتون خالي پوشاك، چوب رختي يا هر شيئ روي كف اتاق پرو مشاهده كرديد به‌ سرعت خارج كنيد تا فضاي اتاق پرو براي استفاده مشتري بعدي تميز و مرتب باشد. چنانچه لكه‌اي روي كف اتاق مشاهده كرديد، آن را تميز كنيد. نظافت و آراستگي اتاق پرو از نظر حفظ ظاهر فضاي فروشگاه، در جذب مشتری بسيار اهميت دارد.

در صورت عدم اهميت دادن به نظافت و آراستگي فروشگاه و نكاتي که به آن اشاره كرديم، به احتمال زياد در بلند مدت مشتريانتان را از دست خواهيد داد. موارد ديگري نیز وجود دارند كه در صورت بي‌ توجهي به آن ها، انگيزه و اشتياق مشتريان را براي حضور در فروشگاه‌ از بين خواهيد برد.

پخش موسيقي با صدای بلند

پخش موسيقي مناسب با صداي مناسب در فضاي فروشگاهي، به ايجاد فضايي لطيف و القاي حس خوشايند و مثبت در مشتري كمك مي‌كند. اما در صورتي كه صداي موسيقي بسيار بالا باشد، نوع و سبك موسيقي انتخاب ‌شده متناسب با فضاي فروشگاه نباشد يا كيفيت موسيقي پايين و آزاردهنده باشد، اين مي ‌تواند تأثير نامطلوبي روي مشتريان گذاشته و آن ها را از حضور بيشتر در فروشگاه يا مراجعه مجدد منصرف كند.

علائم و تابلوهاي دست ‌نوشته

در عصر فناوري، هيچ بهانه‌اي براي نصب و درج تابلوها و علائم دست‌ نوشته در فضاي فروشگاه قابل توجيه نيست. امروز در عرض چند ثانيه مي ‌توان هر نوشته‌اي را پرينت و چاپ كرد يا از تابلوها و علائم آماده استفاده كرد. نوشته‌ هاي چاپي هم خواناتر هستند و هم حرفه‌اي‌تر. استفاده از علائم دست‌ نوشته كه خواندن آن ها گاهي مشكل است مي‌ تواند براي هر مشتري‌اي آزاردهنده و گيج ‌كننده باشد.

لكه و آلودگي در كف و سقف فروشگاه

اين درست است كه در گذر زمان، بخش‌هايي از فروشگاه ممكن است آلوده يا خراب شوند. كف سراميك يا موكت فروشگاه ممكن است کثیف يا لكه ‌دار شود و قطعات سازنده سقف فروشگاه يا چراغ‌ها ممكن است شل و آويزان شوند يا حتي كثيف شوند و منظره ناخوشايندي به فضاي شما بدهند. هر كدام از اين موارد اگر مورد توجه و ترميم قرار نگيرند مي ‌توانند براي مشتريان شما ناخوشايند به نظر برسند و آن ها را از حضور مجدد در فروشگاه شما منصرف كنند. بنابراين توصيه مي‌شود برای جذب مشتری بیشتر بطور مرتب كف و سقف فروشگاه را نظافت كنيد (هم گردگيري و هم لكه ‌گيري)، بخش‌هاي تخريب شده يا مشكل دار را تعمير كنيد، قسمت‌هاي آلوده موكت‌هاي كف فضا را شستشو يا تعويض كنيد. ظاهر آراسته و تميز، شرط اصلي جذب مشتري بيشتر به داخل فروشگاه شماست.