هر شخصی برای شروع موفقیت آمیز هر کسب و کار، باید نقطه شروعی را انتخاب کند. این کسب و کار، چه همکاری با شرکت تجاری بزرگی باشد، چه شروع یک کسب و کار کوچک و مستقل، در هر صورت، همه از خانه شماره یک آغاز می کنند و استثنایی در این مورد وجود ندارد. اما عاملی که کسب و کاری را به موفقیت و رونق می رساند و کسب و کار دیگر را به ورشکستگی و رکود می کشاند، مسیری است که کارفرمایان و کارآفرینان پس از خانه شماره یک در پیش می گیرند. با اینکه بسیاری از این مسیرها به موفقیت منجر می شوند، اما در این میان، مسیرهایی وجود دارند که کوتاه تر و سریع تر و کم فراز و نشیب تر هستند و چالش های کمتری را پیشِ پای کارفرمایان و مدیران قرار می دهند. البته واضح است که هیچ فرد موفقی بدونِ پشت سر گذاشتن چالش ها و موانع سر راه، به موفقیت دست نمی یابد. بنابراین بر آن شدیم که نکاتی را که می توانند در یافتن راه سریع تر و کم مخاطره تر به شما کمک کنند با شما در میان بگذاریم:

ایده های بلند پروازانه داشته باشید و برایش برنامه ریزی کنید

وقتی مشغولِ اندیشیدن درباره راه اندازی کسب و کارتان هستید و برای شروع موفقیت آمیز در این راه برنامه ریزی می کنید، به خاطر داشته باشید که برای پروراندنِ آرزوهای بزرگ و بلند پروازانه نیازی به سوزاندنِ کالریِ بیشتر در مغزتان ندارید! شاید به توانایی های خودتان برای خلقِ اتفاقات بزرگ در کار و زندگی تان اطمینان ندارید. شاید هم دوست ندارید در نظر دیگران فردی حریص و مادی گرا به نظر برسید. شاید هم تصور می کنید که استحقاق و لیاقتِ منافع و امتیازاتِ یک مدیر و کارآفرین بودن را ندارید! دلیلش هر چه که هست، نمی توانید برای همیشه به این ندای درونی تان که به شما می گوید همواره در منطقه امن حرکت کنید و ریسک های بلند پروازانه در پیش نگیرید، توجه کنید.

بسیاری از مراجعانِ دفاتر مشاوره کسب و کار، این توانایی را در خود پرورش داده اند که بتوانند در هر شرایطی، این ندای دلسردکننده را در خود خاموش کنند یا به آن بی توجه شوند و گفتگوی درونی شان را بر اساس اهداف و خواسته های بلند پروازانه خود هماهنگ کنند. این اشخاص این عادت را در خود ایجاد کرده اند که در شرایط چالش برانگیز و سخت، از خود بپرسند، «چطور می توانم از پسِ این کار بربیایم؟» در حالی که دیگران می گویند، «شُدنی نیست!» افراد موفق و ریسک طلب، فرصت هایی را می بینند که از چشم دیگران پنهان می مانند. هنگامی که دیگران در پیِ دلیل تراشی برای «نشدنی بودن» ایده هایشان هستند، این افراد موفق تلاش می کنند تا به آنها ثابت کنند «دارند اشتباه می کنند» و هر ایده ای شدنی است.

حال، با ایده های بزرگ و بلند پروازانه ای که در سر دارید، انگیزه ی کافی برای قدم گذاشتن در مسیر درست را خواهید داشت. هر چند قبل از استعفا دادن و دست کشیدن از شغلِ فعلی تان، ابتدا برای کسب و کاری که قصد دارید راه اندازی کنید طرح و برنامه ریزیِ دقیق و مفصلی را ترسیم کنید تا شروع موفقیت آمیز داشته باشید. بسیاری از کارفرمایان و صاحبان کسب و کار، در شروع کار، چشم اندازهای بلند بالایی را ترسیم می کنند و انگیزه اولیه را دارند اما به راحتی خسته می شوند و انگیزه شان را از دست می دهند و سراغِ طرح و پروژه بعدی می روند و این از شاخه ای به شاخه ی دیگر پریدن را می توان همواره در شیوه مدیریتی شان مشاهده نمود. وقتی برای ایده های خودتان برنامه ریزی کنید و مسیر دقیق و مشخصی را در نظر بگیرید، تعهد بیشتری برای کارهایتان احساس خواهید کرد و این تعهد باعث تقویتِ انگیزه و حس مسئولیت پذیری خواهد شد و به پیشرفت و پیش روی در این مسیر منجر خواهد شد. بدون برنامه ریزی مدون و دقیق، ایده های شما چیزی بیش از خیالبافی نیستند. با برنامه ریزی و تعیین دقیقِ مسیر حرکت، این ایده ها به واقعیت مبدل خواهند شد.

اولویت هایتان را مشخص کنید، اما انعطاف پذیر هم باشید!

حین برنامه ریزی دقیق برای راه اندازیِ کسب و کارتان، برایتان مشخص خواهد شد که چه اقدامات و کارهایی می توانند نقشِ تعیین کننده تری در شروع موفقیت آمیز کسب و کارتان داشته باشند. این اقدامات در تمامِ مسیر پیشرفت تان، بایستی مورد پیگیریِ مستمر قرار بگیرند. یکی از عوامل شکست کارفرمایان و صاحبان کسب و کار، تعیین نادرست و نسنجیده ی اولویت ها در فرآیند راه اندازی کسب و کار و پیشرفت آن است. برای اینکه از اتلاف وقت و انرژی تان جلوگیری کنید، بایستی اولویت هایتان را از میان گزینه های بهتر و عالی انتخاب کنید. تنها در این صورت است که می توانید ذهن خود را برای بالاترین میزان بهره برداری از زمان و انرژی تان متمرکز کنید. وقتی در مسیر راه اندازی کسب و کارتان قدم برمی دارید، به ابعاد و بخش هایی از کسب و کارتان که به ماندگاری، ثبات و سودآوری و گردش مالیِ بالاتر در آن منجر می شوند توجه بیشتری را متمرکز کنید.
به علاوه، توجه داشته باشید که چنانچه در تعیین اولویت های کسب و کارتان اشتباه کنید، علاوه بر اینکه وقت و انرژی و هزینه بیشتری را صرف خواهید کرد، دستاورد و بهره وری ناچیزی نیز خواهید داشت. در هر کسب و کاری، بخش های بسیار کلیدی ای وجود دارند که توجه خاص به آن ها ضامنِ نتایج سودبخش و موفقیت آمیز است. هنگامی که تمرکزتان را فقط روی اقدامات حمایتی، مثل جذب سرمایه بیشتر، قرار می دهید، حتی در صورتِ راه اندازیِ کسب و کارتان، کسب و کاری به اصطلاح آبکی و بی پایه و اساس و کم بُنیه خواهید داشت. ممکن است در نظر داشته باشید که با طراحی خاص و جذابِ بسته بندی محصولات تان یا طراحی دکوراسیون فروشگاه، پیشتازِ بازار باشید، اما اگر زحمت و دَوَندگیِ توزیع محصولاتتان در میان فروشگاه و چیدمانِ صحیحِ آنها را به خودتان ندهید، عملا تمام زحماتی که برای طراحی و اجرای بسته بندیِ جذاب محصولات تان متحمل شده بودید، بی نتیجه و بیهوده بوده است.

طراحی سوپرمارکت

شکست های مداوم را تجربه کنید و فقط روی یک شکست متمرکز نشوید

کارفرمایان و صاحبان موفقِ کسب و کار، از ریسک کردن استقبال می کنند. اگر قرار بود که از مخاطراتِ راه اندازی و مدیریتِ کسب و کارشان بترسند، در همان شغل پشت میزی و هشت ساعت در روز خود باقی می ماندند و از منطقه ی امن و شسته و رفته شان بیرون نمی آمدند. منظور این است که شما نیز برای چشیدنِ طعم موفقیت و شروع موفقیت آمیز، باید دست به اقداماتی بزنید که گاهی می توانند بسیار مخاطره آمیز باشند و لرزه به اندام شما بیندازند. اگر همزمان با خواندن این مطلب، امیدوارید که در مسیر راه اندازیِ کسب و کار موفق تان، هیچ اشتباهی مرتکب نشوید، باید بگویم که همین حالا با همین طرز فکر، نخستین اشتباه تان را در این راه مرتکب شده اید! به اشتباهات تان به مثابه مسائلی که باید به هر ترتیب و به هر قیمتی از وقوع شان جلوگیری کنید نگاه نکنید. اشتباهاتی که در مسیر راه اندازی کسب و کارتان مرتکب می شوید، فرصت های منحصر به فردی برای یادگیری هستند؛ فرصت هایی که مخصوصِ خودِ شما، شرایط تان و چهارچوبِ کسب و کارتان پیشِ پایتان قرار می گیرند که بایستی به بهترین نحو از آنها بهره ببرید.
هر چه در مدت کوتاه تری، درسهای بیشتری بیاموزید و تجربیات بیشتری کسب کنید، زودتر می توانید به موضع قدرت و جایگاه مستحکمی که برای پیشرفت و موفقیت کسب و کارتان به آن نیاز دارید دست پیدا کنید. وقتی در مسیرِ خود، ذهنیتِ «زود به زود شکست بخور، زیاد شکست بخور» را در ذهن خود بپرورانید، می توانید هر فرآیندی را که فکر می کنید شما را به هدف تان می رساند بارها و بارها تکرار و ارزیابی کنید و نقاط ضعف آن را برطرف کنید تا در نهایت تأثیرگذار شود و موفقیت را برای کسب و کارتان رقم بزند. هدف نهایی برای کسب و کار شما این است که سرِ پا بماند و در نهایت، به موفقیت و رونق دست پیدا کند. برای این منظور باید آن قدر مسیرهای منتخب و مورد نظرتان را امتحان کنید تا بالاخره به آن مسیر مؤثر که از کسب و کارتان، ساختاری بادوام و ماندگار می سازد دست پیدا کنید.
هر گاه به راه اندازی و شروعِ کسب و کاری دست زدید، سرعت عملِ شما در آزمودنِ تکنیک ها و روش های مختلف، بسیار حائز اهمیت است. هر چه در آزمون و خطای شیوه های مدیریتِ کسب و کارتان سریع تر عمل کنید و مسیرهای متنوعِ بیشتری را امتحان کنید، احتمالِ اینکه در مدت زمان کوتاه تری به آن ترکیبِ طلایی و مؤثر دست پیدا کنید افزایش خواهد یافت. دستیابی به این شیوه ی ترکیبیِ طلایی این امکان را به شما می دهد که کسب و کارتان مطابق با نیازهای روز و تغییر و تحولاتِ بیرونی، انعطاف پذیری و قابلیت انطباق داشته باشد. در این صورت، حتی در شرایط بحرانی و خاص هم می توانید از دوام و امنیتِ کسب و کارتان مطمئن باشید. لازمه ی دستیابی به این ترکیبِ طلایی، اشتباه کردن است. از منطقه ی امنِ خود بیرون بیایید، خطر کنید و شیوه های مختلف را جسورانه و حساب شده امتحان کنید و بهترین ترکیب را از شیوه های مؤثر به دست آورید.