طراحی سوپرمارکت سطح بالا

یکی از انواع فروشگاه ها، سوپرمارکت های سطح بالا است. در طراحی سوپرمارکت سطح بالا، راحتی مشتریان سر لوحه کار طراحان می باشد. در اجرا نیز همه بخش های مختلف این فروشگاه ها به بهترین نحو ممکن جایگذاری شده اند. ویترین های درون مغازه نیز با ظرافت و زیبایی تمام طراحی شده اند، همچنین پرسنل این مجموعه ها نیز برای ارائه سرویس به صورت حرفه ای به مشتریان آموزش های خاصی می بینند. این مغازه ها با متراژی حدود ۲۵۰۰ متر مربع به مشتریان خود تجربه خریدی با کیفیت و آسان را هدیه می دهند. از جمله محصولاتی که این فروشگاه ها در سبد مشتریان خود قرار می دهند می توان به مواد پروتئینی و میوه و سبزیجات اشاره نمود.

انواع فروشگاه - سوپرمارکت

طراحی فروشگاه های محله ای

از دیگر انواع فروشگاه، می‌توان به فروشگاه های محله ای اشاره کرد. فروشگاه های محله ای معمولا مساحتی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ متر مربع دارند و محصولاتی از قبیل لبنیات، نان، نوشیدنی، دخانیات، میوه و سبزیجات، محصولات آرایشی بهداشتی، گاهی اوقات غذاهای آماده و سرویس هایی از این دسته به مشتریان ارائه می دهند. اکثر این فروشگاه ها پارکینگ هایی برای ۶ تا ۱۲ ماشین را در اختیار مشتریان قرار داده و نسبت به دیگر بخش های صنعت خرده فروشی ساعت کاری طولانی تری دارند. اینگونه فروشگاه ها عموما توسط برند های زنجیره ای اداره می شوند و تمام تلاششان راحتی مشتریان و ارائه خدمات بهتر به آن ها می باشد.

 انواع فروشگاه - طراحی فروشگاه نان

سوپرمارکت ها یا هایپرمارکت های پریمیوم

سوپرمارکت ها یا هایپرمارکت های پریمیوم، ۳ فاکتور اصلی را سرلوحه کار خود قرار می دهند. در بین آن ها می توان به تازگی مواد غذایی ارائه شده، سرویس های اختصاصی برای مشتریان و همچنین چیدمان های خاص اشاره کرد. سیستم های راهنمای مسیر در این مکان ها به دقت طراحی شده و همچنین اجناس به طوری خاص و دقیق به نمایش گذاشته شده اند. به علاوه از وسایل و امکانات گران قیمت و لوکس در این نوع مغازه ها استفاده شده چرا که این سطح از سوپرمارکت ها برای مشتریان خاص طراحی شده اند.

 انواع فروشگاه - هایپر مارکت های پریمیوم

هایپرمارکت

هایپرمارکت ها بزرگترین نوع مغازه های خرده فروشی بوده که به مشتریان خود بیشترین لیست محصولات را ارائه می دهند. در این نوع مکان ها شما قادر هستید با متنوع ترین انتخاب های پیش رویتان از مواد غذایی تا دیگر محصولات خرید خود را کامل کنید. هایپرمارکت های شهری عموما مساحتی بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر مربع دارند. این فروشگاه ها قادر هستند تا سبد خرید هفتگی خانواده ها را برای آن ها فراهم کرده و همچنین نیاز های زیر ساختی یک شهر را نیز برآورده کنند. از نقاط قوت و کلیدی یک هایپرمارکت می توان به قیمت های مناسب محصولات در هایپرمارکت ها, پیشنهادهای ویژه بر روی محصولات و تخفیف های فصلی اشاره کرد.

هایپر مارکت

فروشگاه های کوچک

فروشگاه های کوچک تر که مواد غذایی و محصولات مربوط را برای مشتریان فراهم می کنند، طراحی جذاب تر و خاص تری دارند. معمولا در این مغازه ها مشاوره خاصی در مورد محصولات به مشتریان داده می شود تا بهترین انتخاب را داشته باشند. این مغازه ها معمولا روی یک نوع مواد غذایی و محصولات بین المللی تمرکز می کنند. مساحت این مغازه ها از ۵۰ تا ۳۰۰ متر مربع متغیر بوده و عموما در مناطق مرکزی شهر، مراکز خرید و مناطق مسکونی واقع می شوند.

ویژگی‌های فروشگاه های زنجیره ای

  1. فروشگاه های زنجیره ای در یک خط محصول، تخصص دارند و طیف اقلامی که عرضه می‌کنند، محدود است.
  2. آنها به صورت افقی با هم در ارتباط بوده و تحت نظارت متمرکز هستند.
  3. نقدی کار می‌کنند و به صورت اعتباری فروش ندارند.
  4. تأمین کالا در فروشگاه های زنجیره ای و همین‌طور مدیریت و نظارت بر آنها متمرکز است.
  5. قیمت‌ها ثابت بوده و خریداران نیازی به چانه‌زنی ندارند.
  6. فروش غیرمتمرکز است و هر واحدی به خودیِ خود یک خرده‌فروش کامل محسوب می‌شود.
  7. روی گردش مالی زیاد و سریع تأکید دارند.
  8. این سیستم در زمینه‌ی گسترش شعبه‌هایش انعطاف‌پذیر است.
  9. اقلامی که شعبه‌های یک فروشگاه زنجیره ای می‌فروشند، همگی یک شکل هستند.
  10. اقلامی که فروشگاه های زنجیره ای می‌فروشند، معمولا آنهایی هستند که مشتریان بسیار نیاز دارند و ماهیت‌شان بادوام است، مثل کفش، لباس و غیره.

انواع فروشگاه زنجیره ای

۱. بر اساس مکان

  • فروشگاه زنجیره ای محلی:فروشگاه‌هایی که داخل یا اطراف یک شهر فعال هستند با نام فروشگاه های زنجیره ای محلی شناخته می‌شوند.
  • فروشگاه زنجیره ای محله‌ای:فروشگاه‌هایی که در سرتاسر طول و عرضِ یک واحد جغرافیایی مشخص واقع هستند، فروشگاه زنجیره ای محله‌ای نامیده می‌شوند.
  • فروشگاه زنجیره ای کشوری:فروشگاه‌هایی که در سرتاسر طول و عرض جغرافیاییِ کشور واقع شده‌اند، فروشگاه های زنجیره ای کشوری نامیده می‌شوند.

۲. براساس کالاهایی که می‌فروشند

مثل لباس، کفش، محصولات خوراکی و غیره.

۳. فروشگاه های زنجیره ای صنایع همگانی

آنهایی که توسط شرکت‌های بخش دولتی برای فروش لوازم خانگی داخلی همچون کالاهای الکتریکی، لوازم گازسوز و غیره اداره می‌شوند.

۴. فروشگاه‌های تولیدکنندگان

آنهایی که توسط تولیدکنندگانی اداره می‌شوند که می‌خواهند محصولات‌شان را مستقیما و بدون دخالت واسطه‌ها به مشتری بفروشند.

مزیت‌ها

  1. چنین فروشگاه‌هایی واسطه‌های بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی را حذف می‌کنند.
  2. از مزایای خرید عمده استفاده می‌کنند.
  3. از ویژه‌کاری در محصول خاصی بهره‌مند هستند.
  4. یک‌پارچگی قیمت‌ها و کیفیت محصولات در همه‌ی شعبه‌ها حفظ می‌شوند.
  5. اگر یک شعبه کالایی کم بیاورد، می‌تواند آن را سریعا از شعبه‌ی دیگری در همان منطقه یا منطقه‌ی مجاور تأمین کند.
  6. چنین فروشگاه‌هایی فقط نقدی کار می‌کنند.
  7. معمولا هزینه‌های عملیاتی اندکی دارند.
  8. ازآنجاکه نظارت متمرکزی وجود دارد، تبلیغات مشترکی برای همه‌ی شعبه‌ها دارند.
  9. در این سیستم، انعطاف‌پذیری در عمل وجود دارد.
  10. ازآنجاکه شعبه‌ها کالاهایشان را بنابه نیاز از دفتر مرکزی تهیه می‌کنند، ترسی از انبار بیش‌ازحد کالا وجود ندارد.
  11. ازآنجاکه فروش نقدی است، خطر بدهی وجود ندارد.
  12. اگر یک شعبه به‌خاطر ضرر سنگین یا کاهش فروش بسته شود، روی سودآوری کلی چنین سازمانی اثر نمی‌گذارد، چراکه ضرر یک شعبه، روی سود به‌دست آمده از سایر شعبه‌ها تقسیم می‌شود.