عوامل موثر بر خرید مشتریان متعددی وجود دارد که در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم :

طراحی فروشگاه و نحوه ارائه محصولات

طراحی داخلی فروشگاه و نحوه چیدمان تجهیزات فروشگاهی، از مهمترین عوامل موثر بر خرید است. این طراحی فروشگاه است که افراد در حال گذر از مقابل مغازه را به داخل آن می کشاند. پس از جذب افراد و ورود آن ها به فروشگاه، قفسه فروشگاهی و اصول چیدمان محصولات روی آن ها نقش مهمی را در تبدیل آن ها به مشتری و ترغیبشان به خرید دارد. خرید ممکن است آخرین الویت یک فرد باشد و فقط به قصد قدم زدن در فروشگاه، گذران وقت و دیدن محصولات وارد مغازه شده باشد، اما یک نمایش خلاقانه می تواند باعث تغییر تصمیم او و خرید محصولات باشد.

عوامل موثر بر خرید

سمت راست فروشگاه

از آن جا که بیشتر افراد دنیا راست دست[۱] هستند، به محض ورود به فروشگاه تمایل دارند از سمت راست فروشگاه شروع به دیدن محصولات نمایند. از این رو خرده فروش باید کالاهای بی نظیر و گران قیمت را در سمت راست درب ورودی فروشگاه قرار دهد. این مطلب یکی از عوامل موثر بر خرید کالای گران قیمت تر در فروشگاه است. با این کار احتمال دیدن آن ها و در نتیجه درصد فروششان به شکل چشمگیری افزایش می یابد.

محیط فروشگاه

از دیگر عوامل موثر بر خرید در فروشگاه، نظافت و نظم محیط است. محیط فروشگاه نقش مهمی در جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قدیمی دارد. مشتری هرگز محصولی را از فروشگاهی که تمیز نیست خریداری نمی کند. وجود بوی نامطبوع درون فروشگاه باعث می شود مشتریان احساس خوشایندی از حضور در آنجا نداشته و فروشگاه را ترک نمایند.

عوامل موثر بر خرید

ارائه تخفیف

ارائه محصولات با قیمت ویژه و تخفیف خورده مشتریان را به خرید بیشتر ترغیب می کند و از عوامل موثر بر خرید مشتریان است. ممکن است مشتری به محصولی احتیاج نداشته باشد، اما وجود تخفیف او را ترغیب به خرید آن محصول با قیمت کمتری کرده و این تصور را در او به وجود می آورد که با خریدن آن کالا با قیمتی کمتر از قیمت واقعی، مقداری از پول خود را پس انداز کرده است.