امروزه نوع و نحوه نگهداری مواد غذایی نسبت به گذشته، تغییرات زیادی داشته و اغلب به شکل کنسروی و فریز شده هستند که نگهداری آن ها فقط در یخچال یا فریزر امکان پذیر می باشد، بنابراین یخچال فروشگاهی اولین قدم در تجهیز فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها به شمار می رود.

یخچال های صنعتی  به چند دسته تقسیم می شود؛

یخچال ویترینی، یخچال و فریزر صندوقی، یخچال پرده هوا (بدون درب) و …

عوامل موثر در انتخاب یخچال صنعتی و فروشگاهی

در انتخاب این یخچال فروشگاهی عوامل مهمی تاثیر گذارند، از جمله :

  • فضا و مساحت فروشگاه چقدر است؟
  • اندازه، حجم و تنوع مواد غذایی که قرار است در فروشگاه عرضه شود، چگونه است ؟
  • نوع و میزان نیروی برق فروشگاه به چه شکل است؟
  • هدف و استراتژی فروشگاه چیست؟
یخچال فروشگاهی - طراحی سوپرمارکت - تجهیز سوپرمارکت - طراحی هایپرمارکت - تجهیز هایپر مارکت

تغییر در طراحی و ساخت یخچال فروشگاهی

یخچال های قدیمی، شکلی ساده  با درب های معمولی داشتند، اما طراحان سعی کردند با ارائه کارهای جدید و نوین، تغییری در سبک یخچال فروشگاهی و حتی نوع خانگی آن ایجاد کنند. یخچال ویترینی نمونه ای از این نوع محسوب می شود که برای فروشگاه های بزرگ جزو واجبات محسوب می شود، به خصوص برای فروشندگانی که به ظاهر و زیبایی فروشگاه خود اهمیت می دهند.

از آنجا که در فروشگاه های بزرگ و هایپرمارکت ها، استفاده از یخچال همگانی ست، به خصوص نوع درب دار آن بسیار باز و بسته می شود در نتیجه استهلاک بیشتری دارند، به همین دلیل باید در هنگام خرید یخچال، کیفیت آن ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد و باید دارای بدنه قوی و کمپرسور مناسب باشند.

یخچال فروشگاهی - طراحی سوپرمارکت - تجهیز سوپرمارکت - طراحی هایپرمارکت - تجهیز هایپر مارکت

نگهداری یخچال فروشگاهی برای افزایش طول عمر

بهتر است یخچال فروشگاهی دور از محیط و وسایل خیلی گرم نظیر فر پیتزا و تجهیزات گرمازا باشد، زیرا موجب می شود موتور یخچال برای خنک نگه داشتن مواد غذایی بیشتر کار کند و کمپرسور آن دچار مشکل شود، که همین عامل موجب کاهش عمر مفید یخچال خواهد شد.

همچنین دمای یخچال باید مناسب تنظیم شود و دمای کم یا زیاد بیش از حد آن ها، باعث فاسد شدن مواد غذایی خواهد شد، از این رو باید متناسب با شرایط و نوع مواد غذایی، دمای آن ها را تنظیم کرد.

یخچال فروشگاهی - طراحی سوپرمارکت - تجهیز سوپرمارکت - طراحی هایپرمارکت - تجهیز هایپر مارکت